Beste Robbert,
Rijden in winterse omstandigheden is iets waar wij als Nederlanders geen verstand van hebben aangezien we weinig “echte” winters hebben. Je ziet momenteel maar weer: Veel ongelukken op de weg, problemen met de treinen, bussen enz… ons dagelijks leven wordt direct ontregeld.
Als je kijkt naar landen waar het vaak glad is in de winter (Duitsland/ Oostenrijk/Scandinavie) zijn de problemen veel minder omdat de mensen er gewend aan zijn. Terwijl merken als Mercedes en BMW ook achterwielaandrijving hebben. Het verschil zit voornamelijk in de ervaring van de bestuurder in gladde omstandigheden. Ik heb samen met mijn vrouw door Hongarije en Roemenie gereden en daar wordt niet met pekel gestrooid maar het zand (soms wordt er helemaal niet gestrooid). Het was daar overdag -15 graden en 's nachts -25 graden en erg veel sneeuw. Totaal geen problemen gehad met de Lexus op winterpantoffels.
Het feit dat je winterbanden hebt zou je grip genoeg moeten geven al heb je ook daar verschillende kwaliteiten in. Ik heb, voordat ik de winterbanden heb gekocht, eerst diverse test gelezen en heb toen gekozen voor Continentals.
Het probleem zit 'm meestal in het teveel gas geven (zeker bij een 3.0 ltr motor) waardoor de banden zijn grip verliezen.
Het is waar dat het met voorwielaandrijving beter gaat in de sneeuw maar hoe vaak hebben wij sneeuw in Nederland ? Achterwielaandrijving heeft op diverse andere gebieden voordeel tov voorwielaandrijving dus ik ben erg blij dat Lexus achterwielaandrijving heeft !