Interessante discussie hoor. Ik heb alleen nog niet gelezen wat de achtergrond is van het feit dat Lexus het niet aan wil bieden. Voor zover mijn informatie strekt, zijn het de hogere bedrijfstemperaturen die nu eenmaal onlosmakelijk verbonden zijn aan LPG verbranding. Ik heb enige maanden geleden navraag gedaan bij Lexus en het onderstaande werden als argumenten aangedragen :
De zittingen van de kleppen in de cilinderkop moeten aangepast worden.
De kleppen dienen circa iedere 30.000 km nagesteld te worden.
Na ongeveer 150.000 km moet de cilinderkop gereviseerd worden.
Een behoorlijke kostenpost dus die boven op de aanschaf- en installatiekosten van de LPG installatie komt.
Tot slot zal er ongeveer 800 euro per jaar extra wegenbelasting afgedragen moeten worden.
Het zal best goed kunnen gaan maar het risico dat het fout gaat is simpelweg te groot en Lexus wil ook de komende jaren de ranglijst van gebruikerswaarderingen aan blijven voeren.
Aangezien Lexus aan de hoogst mogelijke kwaliteitseisen wil voldoen en men reeds in het verleden ervaren heeft dat er in verhouding veel meer problemen ontstaan met LPG verbranding in vergelijking met de benzinetoepassing, geeft men heel duidelijk aan dat Lexus niet garant kan staan voor een probleemloze werking.
Voeg daarbij dat vaker tanken en het thuislaten van het reservewiel ook niet echt positief te noemen zijn en het standpunt van Lexus is goed te begrijpen.
Uiteindelijk zal ook de restwaarde van een Lexus met LPG lager uitvallen.
Mijns inziens is het alleen een overweging als je van plan bent met de auto minimaal 3 jaar en ten minste 30.000 km per jaar te gaan rijden.
Afhankelijk van het type Lexus, de kosten- en batenanalyse er maar eens op loslaten en u kunt dan zelf uitrekenen dat het omslagpunt toch behoorlijk hoog zal zijn met betrekking tot de kilometrage.
Wellicht nog reacties of aanvullingen ?
Grtz. Ernst