Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op lexus.startpagina.nl

lexus op LPG

• Han

Gewoon gelul in de ruimte. Dit vind ik zo'n dom verhaal, dat ik er nog geen eens op in wil gaan.

Ten eerste, denk ik dat je totaal geen verstand hebt van autotechniek of LPG!

Ten tweede, de opinie in Nederland is sterk aan het veranderen.

Wij rijden al meer, dan 30 jaar op LPG en als jij zonodig op benzine wilt rijden prima toch! Gewoon blijven doen, ook als de benzine 2 Euro per liter gaat kosten…

• Ernst

Interessante discussie hoor. Ik heb alleen nog niet gelezen wat de achtergrond is van het feit dat Lexus het niet aan wil bieden. Voor zover mijn informatie strekt, zijn het de hogere bedrijfstemperaturen die nu eenmaal onlosmakelijk verbonden zijn aan LPG verbranding. Ik heb enige maanden geleden navraag gedaan bij Lexus en het onderstaande werden als argumenten aangedragen :

De zittingen van de kleppen in de cilinderkop moeten aangepast worden.

De kleppen dienen circa iedere 30.000 km nagesteld te worden.

Na ongeveer 150.000 km moet de cilinderkop gereviseerd worden.

Een behoorlijke kostenpost dus die boven op de aanschaf- en installatiekosten van de LPG installatie komt.

Tot slot zal er ongeveer 800 euro per jaar extra wegenbelasting afgedragen moeten worden.

Het zal best goed kunnen gaan maar het risico dat het fout gaat is simpelweg te groot en Lexus wil ook de komende jaren de ranglijst van gebruikerswaarderingen aan blijven voeren.

Aangezien Lexus aan de hoogst mogelijke kwaliteitseisen wil voldoen en men reeds in het verleden ervaren heeft dat er in verhouding veel meer problemen ontstaan met LPG verbranding in vergelijking met de benzinetoepassing, geeft men heel duidelijk aan dat Lexus niet garant kan staan voor een probleemloze werking.

Voeg daarbij dat vaker tanken en het thuislaten van het reservewiel ook niet echt positief te noemen zijn en het standpunt van Lexus is goed te begrijpen.

Uiteindelijk zal ook de restwaarde van een Lexus met LPG lager uitvallen.

Mijns inziens is het alleen een overweging als je van plan bent met de auto minimaal 3 jaar en ten minste 30.000 km per jaar te gaan rijden.

Afhankelijk van het type Lexus, de kosten- en batenanalyse er maar eens op loslaten en u kunt dan zelf uitrekenen dat het omslagpunt toch behoorlijk hoog zal zijn met betrekking tot de kilometrage.

Wellicht nog reacties of aanvullingen ?

Grtz. Ernst

• Nono

Nee, ik zou niet durven.. .;-)

Met zo'n technisch wonder in ons midden..

Laat mij maar een auto-technische NoNo blijven.

( en ja, ik bezit een Lexus, een LS 400, en die doet het erg goed op benzine)

• PatrickSC430

Nee Han…………….

Laten we maar aannemen dat jij het veeeeeeeeeeeeeel beter weet als al die techneuten die de LEXUS hebben uitgevonden en ontwikkelt .

Wat naar hoogstwaaschijnlijkheid de beste auto ter wereld is en deze techneuten zelf zeggen dat een LEXUS NIET gemaakt is om op gas te rijden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En als de benzine dan TWEE EURO per liter gaat kosten,dan zal er voor een heleboel mensen inderdaad niet meer in een LEXUS kunnen worden gereden !!!!!!

Maar ik vind de argumenten van Ernst toch ook wel overtuigend vind je niet ???? !!

• Han

So what?

Zelf heb ik het ook economisch uitgekiend. Ik rijd 20 000 km per jaar, in 4 jaar is de tank afgeschreven, 800 Euro meer MRB en het voordeel in brandstof.

De kleppen worden gesmeerd door Flash Lube. Dit middel is inmiddels uitgebreid getest bij Honda.

Het, momenteel beste LPG-systeem (Vialle LPi-systeem) zit erin. Trouwens ook op aanraden van mijn dealer. Hij is ex-Vialle medewerker en is door Louwman en Parqui zelf aangeraden.

Verder weet ik ook, ondanks hydraulische kleppen, dat ik de klepspeling in de gaten moet houden. Daarom wil ik deze de komende maanden in de onderhoudsbeurt meenemen.

Voor die 150 000 km, die Ernst beschrijft heb ik mijn auto allang verkocht en ik neem misschien gewoon mijn tankinstallatie mee.

Kortom ik verkoop de auto weer gewoon op benzine…en nu jij weer!

• Pos

Han,

Je zegt dat er bij jou in de familie 3 LS400's op LPG rijden, is dit dan een LPG-G3 installatie ? Welk merk ?

Zijn de klepzetels en zittingen wel geschikt om langdurig en met hoge snelheid op LPG te rijden. Ik heb altijd begrepen dat deze vergelijkbaar zijn met de Camry motoren (in zekere zin) en die moesten na 100.000 kilometer voorzien worden van een nieuwe geharde kop, met alle bijkomende kosten. Dan ben je bij een LS400 wel aan de beurt natuurlijk.

Verder heb je natuurlijk een forse tank nodig anders sta je ieder moment te tanken, dat gaat weer ten koste van de toch al niet zo grote kofferbak. Of is er een onderbouw beschikbaar en waar laat je het wiel dan ?

Ik sta in deze discussie vrij open, deel de mening van Patrick ook wel een beetje, maar ik vind dat ieder het voor zichzelf moet weten en wanneer je geen problemen krijgt is het vind ik het anderzijds wel verantwoord om op LPG te rijden.

Overigens vindt Lexus zelf dat ze ook iets moeten doen aan het verbruik gelet op de introductie van de hybride voertuigen.

Ik kan met mijn LS400 vrij zuinig rijden rond de 1 op 9,5 en 1 op 10, dan ligt het in mijn optiek de overwegingen voor LPG toch nog weer anders dan een Gas Guzzler zoals de Jeep Grand Cherokee met V8.

Overigens is er voor de veelrijders goed nieuws want de nieuwe IS200 komt met een diesel.

Ben benieuwd naar je antwoord.

Pos

• demans

Moet je eens in Tjechie gaan tanken, 90 eurocent omgerekend per liter.

Sta je met een smile te tanken.

Niet dat je er hier wat aan hebt!!!

Maar toch!

greetz

• Han

Hallo Pos,

Helaas weet ik niet veel over de LS400. Om aan te tonen, dat wel degelijk Lexussen op LPG kunnen rijden, had ik een reactie uit een forum gekopieerd.

Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen wat hij rijdt, maar er zijn nog zoveel misverstanden over LPG. Ruim een half jaar diskusieer ik in LPG-topics (o.a. autoweek.nl).

Feit is wel, dat het aantal LPG-rijders toeneemt, ook onder de fervente dieselrijders (40% toename)

Momenteel kan ik niet goedkoper rijden in mijn Lexus en zal zeker regelmatig onderhoud plegen en alles in de gaten blijven houden.

• zjelko

Hallo allemaal,

Ik rijdt zelf een IS200 op LPG-G3 LPI…….Ik ben er niet echt kapot van …….

Opzich rijdt de auto wel goed maar er is af en toe toch sprake van een wat onregelmatige loop van de motor (wat op benzine absoluut NIET het geval is)

De auto rijd gewoon goed op gas maar er zijn wel een paar gebruiks aanwijzinkjes

die je ter hand moet nemen…….1 daarvan is na starten niet gelijk wegrijden, 2e is elke 2 weken de ECU even resetten d.m.v. de accupool even loshalen.

Heeft de IS200 eigenlijk ook hydraulische kleppen? En hoe hou ik in de gaten wanneer deze gesteld dienen te worden?

Kortom het kan wel G3 rijden maar het verschil met benzine blijft er ….ook qua performance…………..

Alvast bedankt voor jullie antwoord betreffende de vraag van het kleppen stellen,

vgrtn

• Han

De IS 200/300 hebben VTTi motoren, d.w.z. hydraulische klepstoters, die elektronisch gestuurd worden.

Mijn LPG-inbouwer, zegt dat kleppen stellen of nakijken niet nodig is. Normaal vind ik dit ook logisch, maar bij de komende beurt zal ik dit nog navragen bij Lexus.

Zelf heb ik totaal geen problemen. Alleen 1x heb ik hem laten afstellen, omdat hij hikte (1x) na wegrijden uit een parkeerplaats. Alles is weer 100 %

Zelf heb ik de installatie (LPi) een jaar en ruim 20 000 km, maar ben 100 % tevreden.

Advies (aan Zjelko) : laat hem afstellen en nakijken bij je gasdealer…