Bij de eerste en tweede generatie zijn de auto's zo oud (en dermate goedkoop) dat je daar wel enige risico kunt nemen.
Maar voor een LS400 vanaf de derde generatie (vanaf EUR 8.000 zonder geschiedenis en vaak met (onzichtbare) gebreken tot EUR 22.000 bij een dealer):
1: Zorg altijd dat je een LS400 met een sluitende geschiedenis koopt (onderhoudsboekje met stempels, facturen waar mogelijk);
2: Zorg altijd dat je een complete LS400 koopt (originele handleidingen, origineel gereedschap, originele CD-roms waar van toepassing);
3: Zorg altijd dat je een keuringsrapport krijgt (veel LS400 onderdelen zijn verschrikkelijk duur om te laten repareren);
4: Zorg altijd dat je een geldige NAP (Nationale Auto Pas) bij de LS400 krijgt;
5: Zorg altijd dat je de auto met APK geleverd krijgt;
6: Zorg altijd dat de banden nog in zeer goede staat zijn (en alle vier identiek);
7: Koop bij voorkeur een LS400 zonder originele navigatie (nieuwe CD's zijn moeilijk te krijgen en het touchscreen gaat nogal eens stuk);
8: Zorg ervoor dat je alle sleutels bij de LS400 meekrijgt (een grijze, twee zwarte met afstandsbediening).
Veel voorkomende gebreken bij de LS400 vierde generatie (UCF20 II):
1: Lekkende kofferbak;
2: Defecte wasvloeistofmeter;
3: Versleten instrumentenpaneel (de wijzers doen het niet meer);
4: Versleten lampjes die temperatuur enzovoorts verlichten;
5: Versleten touchscreen bij LS400's met originele navigatie;
6: Lekkende stuurpomp;
7: Algehele slijtage in het algemeen boven 300.000 KM (de V8 4 liter motor kan tot 700.000 KM draaien zonder revisie maar alle andere materieel is wel aan slijtage onderhevig);
8: Antenne slijtage.
Let wel: bij alle auto's heb je bij 8 jaar of oudere wagens slijtage. Alleen is het wel zo dat dit bij dit klasse auto's bijzonder duur kan uitvallen. En het valt ook niet mee onderdelen te vinden (tweedehands).
Ook is het verbruik van een V8 4 liter buitengewoon hoog en LPG G3 inbouwen is zeer moeilijk te realiseren (erg duur, niet gebruikelijk bij Toyota / Lexus).
Hier staat ontzettend veel informatie:
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?s=315679e287baf791d90d78493fb5a403&showforum=48
http://www.wikipedia.org/wiki/Lexus_LS
Als je het kunt betalen is het ontzettend mooi en fijn rijden. Maar ik zou eerder voor een nieuwere occassion LS430 kiezen.
Succes ermee!
PS: ik heb een tijd Lexus gereden (IS200 maar die had op een zeker moment teveel ingrepen nodig: fuseerkogels versleten, achtervering op, leer versleten met 220.000 KM / LS400 maar die had een lekkende schokdemper rechtsvoor plus een falende electrische bekabeling bij de accu waardoor de auto vaak niet startte. En ik had geen zin om er veel geld in te steken. Zodra auto's beginnen met kuren is het vaak zo omdat ze “op” zijn en dan blijven de gebreken komen). Nu heb ik voor de leuk een Jaguar Sovereign 3.2 waarvan ik nu al weet dat deze veel sneller ellende zal geven dan een Lexus maar dat is ook een leuke ervaring om in te rijden.