Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op lexus.startpagina.nl

nieuwe IS

  • aart

    Gisteren (vrijdag) was ik een van de gelukkige die de preview mocht meemaken van de IS250, ik mocht in een sport rijden dat had ik ook aangevraagd en het was super geweldig wat een wegligging heeft die auto, en veel sneller als mijn huidige IS200. Ik kan er nog veel meer over vertellen maar als je de kans hebt ga er zelf in rijden want gevoel zegt veel meer dan alle meningen die op dit forum gaan verschijnen.

  • Bert

    Dag Aart,

    Ben het helemaal met je eens, afgelopen vrijdag ook geweest tijdens de preview. Gereden in een Lexus IS250 Executive. Echt the persuit of perfection!

    Bert

    webmaster http://lexus.startpagina.nl

  • Jan

    Vanmorgen in de nieuwe Lexus gereden, wat een auto zeg, niet alleen bijzonder mooi, maar ook een heerlijkheid om in te rijden, wat gingen die 15 minuten snel voorbij,,,

  • Han

    Klopt, 15 min. is te kort om echt alle features uit te proberen. Het waren allemaal automaten en ik heb maar even de flippers kunnen uitproberen in de S-stand…

    “Helaas” kreeg ik de Business-uitvoering, maar het was toch een leuke dag! Binnen en buiten foto's gemaakt (enkele te zien op Autoweek/Forum/Rijtests).

    Ik heb half polder, half snelweg gereden…maar is eigenlijk veels te kort! Ik heb vandaag een uitnodiging gekregen van Lexus Eindhoven, die deze week zijn deuren heeft geopend. Hopelijk kan ik daar de manuele uitvoering testen…liefst de Sport! Deze zal wel stugger afgeveerd zijn…

    Ook mooi was dat vrijdag het hele terrein vol stond met IS-en. Hier heb ik ook nog foto's van gemaakt (eentje op AW)…

  • Jan

    Nu, ik ga even de foto's bekijken op autoweek!!

    Het evenement was trouwens goed georganiseerd, wat kun je nog meer wensen dan met de rx400 van het parkeerterrein naar de hal gebracht worden.

  • Bas

    Heerlijk inderdaad die nieuwe IS250..

    Voor mij gingen die 15 minuten ook veel te snel voorbij.

    Ik vrees dat er wel een doelgroep verschuiving gaat optreden, gezien de prijzen van de IS. Ik begrijp wel dat hij duurder is geworden met alles opties, maar voor de gewone man al bijna niet meer betaalbaar.

  • Gerard

    Wel een klasse auto maar vergeleken met mijn IS 300 ,qua prestaties, wel een stapje terug.Auto is zwaarder, heeft minder vermogen en het belangrijkste een lager koppel.Wachten op een IS 350 heeft ook geen zin volgens de Lexus-verkopers komt die niet naar Europa.

    Nog iets om te klagen: ze liepen allemaal in van die mooie Lexus jassen, eindelijk dacht ik Lexus jassen te koop maar helaas…niet te koop.

  • Ion-Lee

    Het andere topic is verloederd, waar geen ruimte meer is voor discussie's en/of opmerkingen. Dus een nieuwe topic voor een fantastische auto!

    Lexus IS250 Sport

    Vandaag de had ik de mogelijkheid om te rijden met de nieuwe IS250. Dit op uitnodiging van de dealer in Arnhem, waar ik regelmatig een bezoekje breng. De rijtest is gebaseerd op een klein kwartiertje rijden rondom en in Raamsdonkveer.

    Exterieur

    De auto oogt erg compact, breed en robuust. Dit in tegenstelling tot de

    IS200/300, welke erg fragiel, slank oogt, zeker als je deze twee naast elkaar ziet.

    De overhang voor en achter zijn vrij kort, wat zorgt voor een krachtige “Fast-forward” uitstraling. De Sport-uitvoering beschikt over 18inch lichtmetaal wat de krachtige uitstraling ten goede komt.

    De kleur van de auto is “Argento Ice”, wat een traditionele zilver kleur is. Voordeel van deze kleur is dat de lijnen van de auto goed benadrukt worden, spannend en frivool is anders. De mooiste kleur voor de IS, is naar mijn mening “Cadoxton Slate”. Dit is een ‘carbon’-achtige kleur.

    Een IS250 Sport in de kleur Cadoxton Slate.

    Interieur

    Het interieur is niet ruim, maar ook niet krap. Ter vergelijk, een E46 is voor je gevoel 2 keer kleiner dan de cockpit van de IS250. Daarentegen is een Vectra B Stationwagen uit 2001 veel ruimer.

    De sport beschikt standaard over stoelen die zijn voorzien van een stoffen/lederen bekleding. Deze uitvoering had een geheel lederen bekleding, waarbij verwarmbare- en airconditioned stoelen meegeleverd worden. De stoelen stonden op heetste stand, na vijf minuten begint het dan aardig te branden…De stoelen zelf zaten goed, voeldoende steun voor de benen en rug. Ik had wel een vrij dikke winterjas aan, wat ook zorgt voor het ‘kuipstoel’ effect. Zonder jas, zal er ongetwijfeld meer bewegingsruimte zijn. Aangezien er maar vijftien minuten waren om te rijden, heb ik alleen de spiegels goed ingesteld. De 8-voudige verstelbare stoel heb ik maar laten staan waar die stond. Ik wou alleen maar rijden!B)

    Het interieur was exact gelijk als in de test auto, behalve de kleur van de bekleding. Deze was pikzwart!

    De meters zijn heel erg goed afleesbaar. Deze zijn van het type Optitron, wat een andere manier van belichting heeft. De wijzerplaatnaalden zijn verlicht met Leds en geven een gave rode kleur. Een super toffe gadget vond ik het oplichten van een rode cirkel binnen de toerenteller klok, wat aangeeft dat de ‘redline’ bereikt wordt. Deze ligt bij ongeveer 6500, 7000rpm.

    De automaat beschikt over de mogelijkheid om zelf te schakelen door middel van flikkers achter het stuur. De rechterflipper is om op te schakelen, de linker om terug te schakelen. Het bovenste display tussen de twee klokken geeft de schakelpositie aan, ongeacht of de automaat zelf wordt bediend of deze in ‘Drive’ staat.

    Ik heb niet gelet op eventuele meters voor oliedruk of -temperatuur. De brandstof meter is onder in de snelheidsmeter weergegeven. De koelwatertemperatuur onderin de toerenteller.

    Het stuur is vrij compact wat de sportiviteit benadrukt. Er zitten talloze knopjes op, om de radio, Adaptive Cruise Control, telefoon te bedienen.

    Wat ik wel heel erg slordig vind, is het feit dat er een gaatje te zien is in de stuurkolom om deze vast te draaien. Dit is merkte ik door het stuur 90 graden te draaien. Hier had een klein dopje op gekund8-)

    Voor de dashbordknuffelaars. Het materiaal is van een ‘zachte’ soort en sluit perfect aan op de luchtroosters en middensonsole. Enige kraakjes heb ik niet opgemerkt, zelfs het ultieme Mark-Levinson audiosysteem is op non-actief gezet. Het doel was om te luisteren naar de 2,5 liter zes-cilinder, maar deze laat nauwelijks van zich horen. Alleen bij flink doortrekken is een lekkere sound hoorbaar. Feit is wel dat de IS de naam Lexus met trots mag dragen, want wat is deze auto fluisterstil! :O

    De fantastisch belichte klokkenwinkel!

    Rij-ervaring

    Voet op de rem, startknop indrukken en gaan! Ik heb gelijk de automaat in de ‘S’ stand gezet, deze biedt namelijk de mogelijkheid om manueel te schakelen door middel van de flippers achter het stuur. Persoonlijk had ik liever de handgeschakelde 6-versnellingsbak gezien, maar helaas. Voet van de rem en de auto komt rustig in beweging. Zodra je de parkeerplaats afrijdt volgt een lange linkerbocht, welk opgevolgd wordt door een scherpe linker. Ideaal de mogelijkheid om eens het onderstel te testen. Natuurlijk geen gekke dingen gedaan ;), het eigen risico was nl. €1500,-.

    De bijrijder, was in mijn geval een IVA-student, die me vertelde dat ik de keuze had uit 3 mogelijke routes. Snelweg, snelweg-polder of polder routes stonden op het programma. Duidelijk, het wordt dus een polderweg! Na een stukje over het industrieterrein gereden te hebben en wat vertrouwd te zijn met de auto, werd het tijd voor het echte werk.

    Ik ben een klein weggetje in gedraaid, waar ik de auto even testte op diverse acceleratieproeven. Eerst vanuit stilstand met TCS/ESP aan. Je merkt dat er vermogen wordt afgenomen om de auto in het gareel te houden. De tweede test zonder elektronische hulpmiddelen. Rechtflipper inhouden, gas op 400rpm, flipper los en gaaaaan! Stukken sneller dan met TCS. Er was wel een klein beetje wielspin, waarschijnlijk door het vochtige wegdek. Het was namelijk een mistige zaterdag ochtend.

    Op tussenacceleraties is het van belang om de auto op minimaal 4000rpm te houden. Dan is de versnelling het heftigst. Daaronder was het naar mijn gevoel niet spectaculair. Eigenlijk viel de snelheidsbeleving in het algemeen erg tegen, omdat de auto zo stil is. Na een blik om de snelheidsmeter, zag ik dat er al een flinke vaart in zat… Persoonlijk had het motorgeluid wel nadrukkelijker mogen zijn.

    Het polderweggetje eindigde in een paar scherpe bochten, welke ik liever met mijn Rallye had willen nemen! :) De laatste bocht van de reeks, was wat vochtig, wat resulteerde in een redelijke drift! Wat is de IS makkelijk te corrigeren! Rustig tegensturen is voldoende om de auto weer in balans te brengen.

    De IS250 met Sport onderstel heeft een lekker scherp onderstel, stukken sportiever dan een A4 met sportonderstel. Ik zou graag nog eens een E90 rijden, welke geldt als de maatstaf in deze klasse, om het verschil te voelen.

    Functionaliteit

    De gereden Sport uitvoering beschikt over een zeer uitgebreide standaard uitrusting welke aangevoerd wordt met Comfort pakket(regensensor, parkeersensoren voor en achter, bi-xenon koplampen met i-AFS, zelfdimmende binnenspiegel en zijspiegels, elektrisch verstelbare voorstoelen en stuurwiel met 3 geheugens op voorstoelen, stuurwiel en zijspiegels) en Sport pakket(sportvering, RVS sportpedalen en voetsteun, aluminium dorpellijsten en interieur panelen, 18” lichtmetalen velgen (5*2 spaaks design), Suèdine bekleding i.c.m. verwarmbare voorstoelen).

    Daarnaast nog als extra's vollederen bekleding, Navi pakket(Mark Levinson audio met 6 DVD-wisselaar, Navigatie, parkeercamera).

    De parkeercamera is echt een superhandig, op het scherm wordt met groene lijnen de beschikbare ruimte aangegeven, met een rode lijn wordt het einde van de auto geaccentueerd. Voor de parkeerkampioenen, er zit nog een marge van 30cm in. ;)

    Achterin was het met 3 (volwassen)personen niet echt ruim. Dit nadeel is niet uniek, zijn concurrenten kampen met hetzelfde probleem.

    De bagageruimte is netjes afgewerkt met stoffenbekleding. Onder de bodemplaat zijn nog enkele opbergruimtes, daar weer onder zit een ‘thuiskomertje’ en krik.

    Conclusie

    De IS250 is een auto met goede rij-eigenschappen, uitgebreide standaarduitrusting en niet onbelangrijk, een gunstige aanschafprijs ten op zichte van de naaste concurrenten. Het gemis zit in het ontbreken van een diesel in combinatie met een automaat. De reden hiervan is dat Lexus eerst naamsbekendheid wil verwerven en mocht de markt vragen om een IS220d met automaat, dan zal deze leverbaar worden.

    De eerste kennismaking was erg kort en lang niet voldoende om de auto goed aan de tand te voelen. Dat is ook de reden waarom ik missers niet ben tegengekomen. Ik ben erg te spreken over de nieuwe IS, ik verwacht dan ook een succes!

  • Han

    Grappig, ik was een uur te vroeg…dus kon ik rustig rondlopen en foto's maken zonder dat er mensen voor mijn kamera liepen…ze liepen zelfs de auto te stoffen, terwijl ik erin zat…:-)))

    Nog iets, ik had een witte zeiljas aan met blauwe binnenvoering. Ik ga naar de toilet en het staat er vol met mannetjes in pak, die hun das omdoen voor de spiegel…zegt er een, mooie jas…!

    Toen ik naar buiten ging om de demo-auto's te bewonderen, toen begreep ik die opmerking. Alle IVA-studenten hadden een beige zeiljack aan, met blauwe voering, maar met Lexus erop…maar ik viel niet op hier tussen…:-)

  • Han

    Hier wat foto's: