Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op lexus.startpagina.nl

dreigende oververhitting motor

  • Eric Nieuwenhuizen

    Bij herhaling doet zich bij mijn LS 400 (1995) het volgende probleem voor:

    na lange ritten in hoge omgevingstemperaturen (30+, Italie) en plotselinge filevorming, loopt de temperatuur van de motor snel op richting rood.

    ben dan gedwongen airco tijdelijk uit te schakelen (niet leuk voor onze kat die elk jaar meereist).

    het koelsysteem is volgens de dealer in orde…

    volgens een (toyota) dealer in Italie worden de koelsystemen van autos bestemd voor de noordeuropese markt uitgerust met een ander type sensor (?) die in warme landen te laat signaal geeft aan de ventilator…

    Weet iemand de oorzaak/oplossing ?

  • zjelko

    Hallo,

    Ik denk dat dat verhaal van die Italiaanse dealer nergens over gaat……

    Weet je zeker dat je thermostaat niet gewoon stuk is? Die is er namelijk volgens mij verantwoordelijk voor of je Fan wel of niet aanslaat………

    Als alleen je thermostaat stuk is dan kan de rest van je systeem uiteraard wel

    gewoon in orde zijn. Succes,

    Vgrtn

  • Julius

    Eric,

    Zelf rij ik ook in een LS van 1995, vorig jaar naar Italië geweest en rondgereden met 30+, ook de bergen in. Motor heeft het nooit (ook verder nooit in 60.000 km en twee jaar) te warm gekregen, metertje op dashboard blijft altijd op dezelfde plek…

    Denk dus ook dat het verhaal van de italiaan niet klopt anders zou ik hetzelfde moeten zijn tegengekomen…

    Wat het wél kan zijn, sorry dat weet ik niet. Succes en laat even weten wat het was (diagnose bij dealer?)

    Groeten Julius

  • Eric Nieuwenhuizen

    Zjelko en Julius, hartelijk dank voor jullie reacties.

    Ik neem het binnenkort weer op met de dealer en laat nog weten hoe het afloopt.

    gr.

    Eric

  • H. Westerveld

    Hallo Erik, ook ik rij een LS400 en ben afgelopen juni in Italie geweest, de temp. van de motor c.q. koelsysteem staat ook bij mij al jaren op het zelfde niveau, de omgevings temp heeft daar geen invloed op, ook niet de hitte-golf (40+) die in juni in Italie was.

    Vogens mij is het niet de thermostaat die het in of uit schakelen van de fan regeld,

    dit is een aparte voeler op de radiateur, deze kan defect zijn en daarnaast kun je een probleem met de koelvloeistofpomp of de radiateur heeft zoveel capaciteitverlies dat deze schoongemaakt of vervangen moet worden.

    Hoe hoog is de temp. als je onder “ normale” omstandigheden rijdt ?

    mvg.

    Henny

  • Eric Nieuwenhuizen

    Hallo Hennie,

    Italie blijkt een geliefde vakantiebestemming voor LS 400 rijders!

    Mijn temperatuurmeter staat verder ook altijd op een normale stand (vrijwel onbeweeglijk op het derde streepje van onder). Uitsluitend in ‘extreme’ omstandigheden zoals eerder genoemd, kruipt de naald langzaam maar zeker naar de rode zone.

    Veiligheidshalve heb ik nooit afgewacht of de ventilator misschien op het laatste moment toch aanslaat (mijn vorige auto, een Ford Scorpio greep altijd net op tijd in), maar steeds de airco op tijd uitgeschakeld. Met de airco tijdelijk uit daalt de naald weer netjes naar normale waarden.

    Dank voor je suggesties, ik neem ze mee naar de dealer.

    vr.gr.

    Eric

  • Paul

    Het probleem wordt voor 90% waarschijnlijk veroorzaakt door vuil ( bladeren e.d. tussen de 2 radiateurs.

    Tip: demonteren en reinigen.

    Paul