Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op lexus.startpagina.nl

Vol synth. of Semi-synth. olie ?

• Han

Vorig jaar heb ik een IS 200 gekocht met 178 000 km. Deze had net een grote beurt gehad bij een Volvo-dealer en ook was de olie ververst. De oude eigenaar raadde Vol Synth. olie aan.

Nu kocht ik olie bij de Hema (doe ik niet meer), die voor LPG-motoren geschikt is. Nu heb ik meteen LPG laten inbouwen na de koop, vandaar.

Echter bij de oliewissel, was er grote twijfel over de juiste oliesoort. Het boekje gaf niet echt duidelijkheid en automaterialenzaken raden Semi synth. olie aan, omdat Vol syth.olie 10 euro per liter kost (schappelijk niet…?)

Ook bij Toyota gebruiken ze Semi-synth. (Comma of Castrol).

Zelfs navraag bij Lexus Breda gaven het zelfde antwoord.

Nu is het zo, dat het niet aan te bevelen is om deze 2 soorten olie te vermengen, omdat men dan verstoppingen in het oliesysteem kan krijgen (zg. Black Sludge). Toevallig heb ik zelf hier een scriptie over geschreven ruim 15 jaar geleden, want ik studeerde Autotechniek in Apeldoorn.

Echter in 15 jaar kan veel veranderen, dus ik zal eens mijn licht opsteken bij Shell of Esso.

Welke ervaringen hebben jullie ???

• zjelko

Je hebt gelijk dat je die 2 niet moet mengen. Mijns inziens is het zo dat je alleen “sludge” krijgt als je niet optijd je oliewissels doet en/of slechte kwaliteit olie gebruikt. Hema olie bijvoorbeeld voldoet wel aan de minimale eisen maar de duurzaamheid is minder als van zgn. “merk” olie.