Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op lexus.startpagina.nl

sneeuw en de lexus

  • Robbert

    Een hele grote klacht over de IS200.

    Alle auto's met voorwielaandrijving komen hier de straat omhoog. Ik met mijn mooie IS200 kom niet van de parkeerplaats af.

    Hij glijdt alle kanten op en ik kom geen haar verder. Terwijl de Fiat panda van de buren mij gezellig voorbij rijdt.

    Daarom heb ik geen lexus gekocht.

    Dit is dus een gigantisch minpunt van deze auto.

    Groeten,

    Rob

    (Nu heb ik wel sneeuwkettingen eronder liggen, maar dat helpt hier ook niet)

  • koert

    Ik heb het zelfde probleem maar dan met de gs300.

    Zodra de wielen gaan spinnen stopt alles en draait de motor stationair.

    Dit is prachtig zo'n auto maar met sneeuw moet je thuisblijven.

    En dat is kl..e.

  • ruben

    Ik heb een GS300 uit 1998… geen enkel probleem maar ik rij ook op winterbanden (Continental) aangezien we met de Lexus op wintersport zijn geweest. Als je een mooie exclusieve auto als Lexus wilt hebben, moet je er ook geld voor over hebben om goede banden te kopen…

    www.conti.nl/conti/site_continental/conti_pkw/cwcts790_alg.html

    Iedere zware auto (behalve 4x4) die je op zomerbanden in de sneeuw of op ijs laat rijden zal een probleem geven. Ook al heb je voorwielaandrijving (heb het zelf ervaren) dan kom je in de problemen.

    In de sneeuw is het ook handig om het snopje “snow” te gebruiken, hierdoor zal de automatische transmissie zich aanpassen aan de gladdere omstandigheden.

    Iedere auto moet anders bereden worden… een Lexus die niet in de sneeuw kan rijden ? Dat ligt dan echt aan de banden of de bestuurder van de auto !

  • Robbert

    Hallo Ruben,

    Misschien is hier een misverstand.

    Ik heb winterbanden. Tevens gebruik ik het “snow” knopje.

    Maar het blijft onder winterse omstandigheden een rotauto. Je kan geen kant op wanneer het glas is. En dat is een feit. Dat snowknopje zorgt er een iets klein beetje voor dat er wat meer grip is. Dat merk je wel. Maar dat is zeker niet voldoende om ook echt grip te krijgen.

    Van deze problemen zijn de dealers op de hoogte en ze erkennen het probleem. Er valt alleen niets aan te doen omdat Lexus nou eenmaal achterwielaandrijving heeft. Plus dat het vermogen van de motor ook meespeelt.

    Dus een Lexus in winteromstandigheden is geen pretje. En natuurlijk zijn sneeuwkettingen ook slim maar ook hiermee is het nog een probleem.

    Groeten,

    Rob

  • ruben

    Beste Robbert,

    Rijden in winterse omstandigheden is iets waar wij als Nederlanders geen verstand van hebben aangezien we weinig “echte” winters hebben. Je ziet momenteel maar weer: Veel ongelukken op de weg, problemen met de treinen, bussen enz… ons dagelijks leven wordt direct ontregeld.

    Als je kijkt naar landen waar het vaak glad is in de winter (Duitsland/ Oostenrijk/Scandinavie) zijn de problemen veel minder omdat de mensen er gewend aan zijn. Terwijl merken als Mercedes en BMW ook achterwielaandrijving hebben. Het verschil zit voornamelijk in de ervaring van de bestuurder in gladde omstandigheden. Ik heb samen met mijn vrouw door Hongarije en Roemenie gereden en daar wordt niet met pekel gestrooid maar het zand (soms wordt er helemaal niet gestrooid). Het was daar overdag -15 graden en 's nachts -25 graden en erg veel sneeuw. Totaal geen problemen gehad met de Lexus op winterpantoffels.

    Het feit dat je winterbanden hebt zou je grip genoeg moeten geven al heb je ook daar verschillende kwaliteiten in. Ik heb, voordat ik de winterbanden heb gekocht, eerst diverse test gelezen en heb toen gekozen voor Continentals.

    Het probleem zit 'm meestal in het teveel gas geven (zeker bij een 3.0 ltr motor) waardoor de banden zijn grip verliezen.

    Het is waar dat het met voorwielaandrijving beter gaat in de sneeuw maar hoe vaak hebben wij sneeuw in Nederland ? Achterwielaandrijving heeft op diverse andere gebieden voordeel tov voorwielaandrijving dus ik ben erg blij dat Lexus achterwielaandrijving heeft !

  • Harry

    Na vier jaar lexus en 8 x wintersport heb ik nog nooit problemen gehad

    sterker nog hij presteert beter dan menige auto, het probleem licht duidelijk bij de bestuurder, dus robbert auto verkopen en een opel astra kopen.

  • Sjaak

    Dat is niet het probleem.

    Ik heb meerdere winterperikelen meegemaak tot aan Siberie aan toe. Ook heb ik meerdere slipcursussen gehad. Puur uit interesse.

    Maar het feit is gewoon dat de Lexus IS200 niet met dit weer in staat is om normaal te presteren. Hiervan is de Lexusdealer ook op de hoogte en men geeft ook aan dat dat een probleem bij lexus is.

    Dit ligt niet aan mijn rijgedrag. Ik rijd van mezelf altijd enorm rustig zonder gas bij te geven, dit geeft alleen maar meer glijpartijen.

    Groeten,

    Rob

  • Nino

    Robbert,

    Ik herken het probleem. Ik heb 3 keer vastgezeten en moest uit de sneeuw geduwd worden is geen pretje maar hopelijk krijgen we de komende 20 jaar niet meer zo'n hevige sneeuwval. Trouwens de nieuwe IS heeft de optie AWD dus misschien een goede reden om die te kopen : )

  • Sjaak

    Ja dat is zeker een optie.

    En hopelijk krijgen we de eerste 20 jaar niet meer zoveel sneeuw want uiteindelijk blijft het een topauto.

    Groeten,

    Rob

  • Julius

    Ik heb een LS dus ook veel vermogen op de achterwielen. Ook rij ik op winterbanden. Maar het probleem wat beschreven wordt heb ik ook; “gewoon” wegrijden met een koude start is zeker niet mogelijk. Dan maakt de auto veel te veel toeren (1200-1400) om in de D normaal weg te rijden. En als hij dan eenmaal rijdt is het noodzakelijk om de snelheid eruit te halen (zonder gas geven!) door te blijven remmen. Waarmee de ABS direct reageert…lastig dus. Ook het heen en weer schakelen tussen D en N blijft een kunstgreep.

    Remedie is om de motor eerst licht op te laten warmen waarmee het toerental lager wordt. Dan kan ik probleemloos wegrijden. Niet zo goed voor het milieu maar wel beter voor mijn auto (voorkomen schade).

    Overigens was mij dit wel bekend van de LS. IJzel en sneeuw zijn geen vrienden van een achterwielaangedeven auto (-maat) met bijna 300 pk. Echter, deze situatie doet zich sporadich voor en valt in het niet bij de positieve eigenschappen van de auto. Gelukkig maar!