Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op lexus.startpagina.nl

corrosie aan ls400 velgen

  • pos

    Hallo Lexus-liefhebbers,

    De lichtmetalen velgen van mijn 8 jaar oude LS400 zijn vooral het laatste jaar sterk gecorrodeerd, waarschijnlijk door het zout van deze winter. Opvallend is dat mijn 10 jaar oude Lexus 2 jaar geleden daar veel minder last van had. Ik begrijp dat je niet met agressieve middelen mag schoonmaken, omdat het proces dan alleen maar harder gaat, maar ik krijg de velgen niet meer netjes. Remstof is er op een normale manier niet af te krijgen en corrosie is zodanig dat je het op verschillende plekken begint te zien. De velgen zijn verder niet beschadigd, waardoor reparatie verder niet echt nodig is volgens mij.

    Ik zag op internet 2 adressen die velgen stralen en opnieuw behandelen, maar wat betreft prijs gaat toch wel hard, een 300 euro kost het minstens en je moet velgen zonder banden aanleveren en dat betekent dat je bijna 1 week zonder auto zit.

    Ik heb een paar vragen.

    1) Heeft iemand van jullie ervaring met LS400 velgen stralen, spuiten etc., wat is een goed adres

    2) Wat is een redelijke prijs per velg (inclusief demonteren, monteren banden + uit balanceren).

    3) Waar moet je opletten als je dit laat doen.

    4) Is er eventueel een plek (dealers ?) waar je gebruikte nette lexus-velgen kunt krijgen, dat zou ook nog een goedkopere oplossing kunnen zijn.

    Ik woon in het centrum van Nederland.

    Vriendelijke groet,

    Pos

  • Julius

    Hallo Pos,

    Een paar van je vragen kan ik je wellicht mee helpen. Het belangrijkste, namelijk het voorkomen van corrosie aan de velgen, krijg je volgens mij niet voor elkaar, tenzij je in de winter met wieldoppen gaat rijden en je velgen/zomerbanden in de garage zet…

    Het vervelende van corrosie is overigens volgens mij ook dat het op een gegeven moment ook ander de lak terecht komt en van binnenuit gaat corroderen.

    Het inbranden van remstof heb ik (althans de velgen van mijn auto) ook “last” van. Mijn velgen (LS400, 1995) zijn bij aflevering gestraald, gespoten en gelakt en waren niet van van nieuw te onderscheiden, subliem gedaan. Maar het inbranden gaat zeer snel; als ik de velgen niet elke 500 kilometer poets dan is er al wat ingebrand. Met name de velgen voor, dat zal wel te maken hebben met de grotere remwerking op de voorwielen en dus meer remstof…

    Dus tav vraag 1: Ja, dit is gebeurd met mijn velgen. Is gedaan door (of in ieder geval via) Tiemens. Ben dus zeer tevreden over het resultaat, alleen weet niet wat het gekost heeft (zat bij de koop in). De heer Theunissen van deze dealer kan je daar ongetwijfeld een indicatie voor geven. Mijn ervaring is dat je bij deze dealer niet de hoofdprijs betaalt. Bijvoorbeeld met prijzen van nieuwe banden/regulier onderhoud vind ik ze alleszins redelijk. Even in het achterhoofd houden wat voor een auto je rijdt uiteraard…

    Tav vraag 2: Weet ik niet

    Tav vraag 3: Indien er beschadigingen op de velg zitten kan het zijn dat na het stralen het spuiten en lakken de beschadigingen (met name diepe putjes etc) niet goed zijn gedekt. Dit lijkt me iets waar je op zou willen letten.

    Tav vraag 4: Dan zit je met vier (of vijf) velgen extra, ik weet a) niet of je dat wil (maar misschien kun je je oude wel inruilen?) en b) zal het een kostenafweging zijn.

    Conclusie: qua prijs weet ik het niet, verwacht dat het wel meevalt (relatief gezien natuurlijk) maar qua resultaat heb ik dus een zeer goede ervaring.

    Succes, ben benieuwd naar het vervolg!

    Vriendelijke groet Julius

  • pos

    Julius,

    Hartelijk dank voor de reactie.

    Navraag bij de Lexus-dealer(s) leerde mij dat het geheel daar (stralen, poedercoaten en demonteren en monteren van de banden) ongeveer € 560,– moest kosten.

    Bij een lokale garage in de buurt moet ik rond de € 480,– betalen.

    Blijft toch wel een aanzienlijk bedrag.

    Als je de kale velgen zonder beschadigingen naar Uden (Velgendokter) brengt en weer ophaalt ben je in de basis € 220,– kwijt, als ik mij niet vergis is dat een exclusief btw prijs.

    Een andere optie (waar ik overigens geen enkele ervaring mee heb) is nieuwe Lexus-velgen in Amerika kopen, dat schijnt toch aanzienlijk veel goedkoper te zijn dan hier, maar……………. je hebt natuurlijk wel transport en invoerbelasting.

    Ik overweeg nu nog even door te rijden met de banden tot ze aan vervanging toe zijn en dan met de kale velgen nog even te gaan shoppen.

    Overige reacties blijven ook welkom.

    Groeten,

    Pos

  • pos

    Nog een aanvulling:

    De goedkoopste set kost in Amerika $ 650,– dit is een set van 4 Alloy Wheels (5 spot), die ik regelmatig onder LS400's zie die hier in de buurt rondrijden. Weet niet helemaal zeker of het een OEM (origineel) is, of toch een veel gebruikte Aftermarket velg is.

    Mijn velgen (10 spot) worden aangeboden voor $ 250,– per stuk, als ik de advertentie van Wheels en Rims goed begrijp zijn dit geen nieuwe velgen, maar velgen die gebruikt zijn, maar volledig vergelijkbaar zijn met nieuwe velgen.

    Aftermarket kun je trouwens nog veel goedkoper, maar dan krijg je velgen die ook onder een golfje zouden kunnen (niets tegen volkswagen), maar ik vind dat niet mooi.

    Groeten,

    Pos

  • GrahamC

    Probeer SONAX velgenreiniger voor de ingebrande remstof. Is speciaal voor LM velgen.