Bart,
Ik rijd op het ogenblik een LS400 en haal daarmee bij een normaal gebruik tussen de 1 op 9 en 1 op 10. Door een wat merkwaardige breuk in een gedeelte van de remleiding (ergens blijven haken ?) heb ik een aantal dagen met een paar verschillende RX300 (oude model) gereden. Tussen beide auto's (ongeveer evenveel kilometers iets van 25.000) zat op hetzelfde traject (300 km) met hetzelfde weer en ongeveer dezelfde snelheid al een verschil van 11 liter op 100 kilometer en 13 liter op 100 kilometer en dan heb ik echt mij best gedaan om zuinig te rijden.
Men kon dat niet echt verklaren, hoogstens door de verschillende banden.
Volgens mij kun je met een RX300 lang niet zo zuinig rijden als met een LS400/430. Is om een paar redenen ook wel logisch denk ik.
1) Luchtweerstand is veel groter bij de RX, bovendien is de RX hoog.
2) De aandrijflijn + natuurlijk de vierwiel aandrijving kost extra benzine
3) Motor heeft t.o.v. gewicht een heel andere verhouding, dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar hij moet vooral bij optrekken een behoorlijk vermogen leveren.
Ik ken de nieuwe RX300 niet zo, maar bovenste 3 argumenten zijn ook hierop van toepassing. Als je echt zuinig wil rijden vrees ik dat je terug moet naar een GS of LS, hoewel terug……………, persoonlijk maar dan schop ik misschien veel Lexus-liefhebbers tegen de schenen rijdt een LS toch duidelijk gemakkelijker.
Je blijft op de een of andere manier in de RX toch de V8 missen.
There is no substitute voor cubic inches.
Groeten,
Pos
Pos