Jan,
Je bent absoluut geen ouwe zeur hoor haha. Het is beter dat je eerst even informatie gaat inwinnen. Ik hoop dat ik je een beetje op weg kan helpen.
1. IS200 / C180
Eén direct voordeel voor de Lexus is het verschil in motoren. De C180 is een 1800 4-cilinder en de IS200 is een 2 liter 6-cilinder (en dat loopt erg mooi). Verbuik zal iets meer zijn, maar de praktijk leert dat dat veel aan je rechtervoetje ligt. Ook zal je met de IS200 méér auto hebben qua uitrusting en ik denk persoonlijk ook aan het rijden.
2. Lexus / Mercedes
Een “strijd” dat in Nederland begonnen is in 1990. De eerste jaren werd er eigenlijk niet naar Lexus omgekeken door de autobladen en werd er regelmatig onterecht negatief over geschreven, in een vergelijkingstest kwam standaard de Mercedes altijd als winnaar uit de bus. Voornaamste reden: Gebrek aan imago, wat in Nederland bij veel mensen zeer hoog blijkt te staan. Nu, na zo´n 13 jaar op de markt te zijn, kun je niet meer om Lexus heen en heeft het merk zijn kwaliteit en betrouwbaarheid laten zien. Een uitgebreide en exclusieve modellenlijn, waarin ieder segment vertegenwoordigt wordt.
Een persoonlijk keus voor mij is toch echt de exclusiviteit. Sta je voor de stoplichten en je kijkt om je heen, dan zie je in mijn ogen gewoon té vaak een Mercedes (en de andere gevestigde merken). Als ik zoveel geld voor een auto betaal, wil ik toch ook een beetje iets speciaals. Let wel, dat is een persoonlijke mening.
3. Service
Ik heb met beide merken ervaring, omdat ik ook Mercedes heb gereden. Service bij Lexus is gewoon uniek. Als jij wilt rijden met een IS200, kun je contact op nemen met Lexus en als het nodig is zetten ze er eentje voor de deur. Voor onderhoud hoef je ook niet naar de dealer toe, een belletje is genoeg. Ze halen dan jouw auto op en laten een andere Lexus achter. Onderhoudskosen zullen denk ik niet veel verschillen tussen beide merken.
4. Persoonlijke mening
Tja……wat kan voor jou de doorslag geven. Voor mij was het o.a. de:
- Behandeling bij de dealer
- Omgang met de dealer
- Kwaliteit van het merk (kwaliteit van Lexus is bewezen beter, dat heb ik ook in de praktijk ondervonden helaas)
- Exclusiviteit
- Uitrusting
- Service
De IS200 is een zeer courante auto. Van inruilprijzen ben ik niet helemaal op de hoogte.
Ik voel me als Lexusman in hart en nieren toch een beetje geroepen om jou te overtuigen om een Lexus te nemen. Als je exclusiviteit, service, kwaliteit, uitrusting etc. belangrijk vindt, is het simpel. Dan gá je gewoon voor de Lexus. Geen 13 in een dozijn en de rijders zijn stuk voor stuk liefhebbers die bewust voor het merk gekozen hebben. Ook krijg je heel veel positieve reacties.
Mijn voorstel: Neem eens contact op met Lexus en vraag een proefrit aan (als je dit nog niet gedaan had) en ervaar het zelf. Gewoon doen, het zal waarschijnlijk jouw twijfel helemaal weg nemen (als ik dat nog niet heb gedaan haha) en jou overtuigen.
Succes en houd ons op de hoogte. Als je nog vragen hebt, dan lees ik het wel.
Gr. Patrick